STANDARDE STRUCTURI BAZE DE DATE SI FORMATE DE COMUNICARE ALE ACESTORA
Situaţia existentă
-
în acest moment sunt diverse baze de date, cu diverşi administratori şi structuri stabilite prin diferite acte normative
-
majoritatea dintre ele sunt derivate ale bazei de date a populaţiei, fără a respecta vreuna dintre ele structura acesteia
-
majoritatea câmpurilor de identificare a persoanei (cod numeric personal, nume, prenume, data naşterii, sex, starea civilă, domiciliul) sunt utilizate de majoritatea administratorilor de baze secundare (contribuabili / roluri de impozite şi taxe locale, asiguraţi sociali, asiguraţi de sănătate, asiguraţi de şomaj, fise fiscale, beneficiari de venit minim garantat, etc.) în structura stabilită de aceştia, fără o verificare a existenţei / preexistenţei acestor câmpuri la nivelul celorlalte baze, cu denumiri, lungimi sau natură diferită de la o bază la alta
-
majoritatea acestor baze se regăsesc (cu excepţia celei legate de impozitele şi taxele locale) atât la un aşa-numit nivel local / judeţean cât şi la nivel centralizat / minister
-
majoritatea bazelor de date sunt în format DBF
-
majoritatea bazelor de date sunt în format închis, fără acces din afara sistemului propriu al administratorului la acestea
-
majoritatea bazelor de date au propriul sistem de securitate al actualizării / transferului / consultării
-
redundanţă a informaţiei la nivelul tuturor administratorilor datorita lipsei unui acces comun la o resursa unică
-
greutatea / imposibilitatea / costuri ridicate / ale conversiei unei baze de date în momentul utilizării unui alt soft de aplicaţie / altă tehnologie de programare ( conducând de cele mai multe ori la recrearea şi reintroducerea bazei de date)
-
imposibilitatea relaţionării bazelor de date în forma lor actuală fără scriere de aplicaţii în acest sens sau fără modificări ale structurilor acestora
Scopul proiectului :
- crearea premiselor utilizării portalurilor unice de informaţii
Obiective
- stabilirea unor standarde ale structurilor bazelor de date
- constituirea unei comisii de reglementare în domeniul bazelor de date de interes naţional şi regional
- declararea, cel puţin în faza 1 a proiectului, a bazei de date a populaţiei ca resursă strategică naţională, prin acte normative şi impunerea utilizării structurii acesteia de toate instituţiile care prelucrează înregistrări din aceasta
- stabilirea unor formate standard de comunicare a bazelor de date, cu posibilitate de modificare anuală în cazul apariţiei de noi tehnologii şi cu costuri de implementare nule
Măsuri
- ANIAP va crea grupul său de lucru iniţial pentru identificarea bazelor care se utilizează la nivelul administraţiei publice locale
- identificarea prelucrărilor actuale şi de viitor a acestora de interes local, judeţean şi naţional
- identificarea formatelor actuale şi a structurilor cele mai des utilizate în vederea estimării eforturilor financiare / umane de conversie
- identificarea mărimii bazelor de date utilizate şi a gradului de redundanţă al acestora în vederea stabilirii bazelor de date care ar putea deveni unice (naţionale)
- ANIAP va înainta propunerile grupului de lucru actorilor interesaţi de aceste baze de date şi administratorilor de la nivel naţional
- FALR , MCSI şi MAI vor coordona constituirea grupului de lucru la nivel naţional şi activitatea acestuia
- FALR , MCSI şi MAI vor coordona legiferarea comisiei de reglementare în domeniul bazelor de date
- ANIAP va asigura secretariatul grupului naţional
- ANIAP va colabora cu asociaţiile firmelor private din domeniul IT în vederea identificării formatelor de comunicare optime