Ediţia 2004

CONFERINŢA ANUALĂ – EDIŢIA 2004

In perioada 17-19 septembrie, la Mamaia – Complexul Iaki, s-au desfăşurat lucrările conferintei anuale ANIAP.

Conferinţa anuală ANIAP, eveniment dedicat soluţiilor de e-administraţie, a provocat profesional şi în acest an prin tematica sa – INTEROPERABILITATEA SISTEMELOR INFORMATICE – atât furnizorii de soluţii cât şi administratorii sistemelor din administraţia publică.

Interoperabilitatea sistemelor informatice nu este un nou „gadget” al specialiştilor IT, ea  este un complex de reguli, instrumente, scheme, etc. care permit structurilor să comunice atât pe orizontală cât şi pe verticală iar conferinţa din acest an a încercat să demonstreze cât de pregătiţi suntem să facem acest lucru, cât de deschise sunt sistemele noastre pentru a putea primi sau oferi informaţii şi nu în cele din urmă, cât de pregătiţi sunt partenerii noştri să ne sprijine în acest efort.

Eveniment dedicat exclusiv soluţiilor pentru administraţia publică, conferinţa anuală ANIAP a demonstrat că administraţia publică implementează conceptul de e-administraţie iar scopul major al tuturor realizărilor în acest domeniu o reprezintă cetăţeanul şi servirea acestuia într-o manieră modernă, eficientă şi transparentă.

Alături de peste 150 informaticieni din administraţia publică, peste 100 de reprezentanţi ai furnizorilor de soluţii au onorat, pe lângă alţi invitaţi de seamă, cu  prezenta lor acest eveniment : Adriana Ţicău – Ministerul Comunicatiilor şi Tehnologiei Informaţiei, Emil Calotă – Preşedintele Federaţiei Autorităţilor Locale din România şi Preşedintele Asociaţiei Municipiilor din România, Silvian Ciupercă – Preşedintele Asociaţiei Oraşelor din România, Gheorghe Botîrcă – Vicepreşedintele Asociaţiei Oraşelor din România, Jenel Copilău – Vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România, Emil Drăghici – Preşedintele Asociaţiei Comunelor din România, Dumitru Maxim – Secretarul General al Institutului Naţional de Administraţie, Viorel Cristea – Director în Ministerul Administraţiei şi Internelor, Victor Rădulescu – Project Manager U.S.AI.D., Roger Vaughan – Director general al programului GRASP – DAI, Teodora Stefănescu – Director de programe GRASP-DAI, Sirma Caraman – Preşedinte Asociaţia Directorilor Economici din cadrul Consiliilor Judeţene din România, Andrei Luncan – Presedintele Corpului Profesional al Arhitecţilor Şefi de Municipii, Rodica Pârvu – Director General Oficiul Român pentru Drepturi de Autor.

De asemenea ne-au onorat cu prezenta lor trustul de presă IDG, trustul de presă AGORA, Revista FinWatch şi publicaţia Business Magazine.

Sponsorul oficial al conferinţei a fost compania MOBIFON.

În premieră în acest an am abordat şi patru seminarii tehnice simultane în vederea satisfacerii gradului de interes profesional sectorial al membrilor ANIAP pe patru teme majore: Managementul Proiectelor Sistemelor Informatice Integrate, Comunicaţii şi VPN-uri, Servicii WEB şi securitatea informaţiilor şi GIS.

Seminarul GIS a fost realizat în colaborare cu asociaţiile arhitecţilor şefi de municipii şi a arhitecţilor şefi de judeţe cu sprijinul Agenţiei Americane pentru Dezvoltare – USAID prin intermediul programului GRASP-DAI – Reţele Regionale Educationale.

Acest seminar a fost finalizat cu semnarea unui protocol de colaborare între Corpul Arhitecţilor Şefi de Municipii, Asociaţia Arhitecţilor Şefi de Judeţ şi Asociaţia Naţională a Informaticienilor din Administraţia Publică.

Alături de parteneri tradiţionali ai ANIAP-ului precum ASESOFT, INTEGRAPH, MICROSOFT, MOBITELCO, MOBIFON, ATS, CG&GC, e-SIGN, SER, IRIS, SIVECO, SOFTWIN, INTRAROM, SOBIS, CRESCENDO, QCT  conferinţa s-a bucurat de atragerea unor parteneri noi precum : NETCONSULTING, AVANTERA, SAP, BEARINGPOINT, TOTAL SOFT, PM-SOLUTIONS, NORTELL.

Deja traditionale, premiile anuale au constituit o recunoaştere a eforturilor tuturor celor care sprijină activitatea asociaţiei şi a celor care prin realizările lor demonstrează că e-administraţie se implementează.

De asemenea, bazat pe modelul concursului Comunităţii Europene – European Golden Crest, ANIAP a oferit premiile concursului Comunitatea Virtuală, concurs de web-site-uri ale autorităţilor locale din România.

 

            Concluziile conferintei ANIAP

 

– Toţi invitaţii şi-au exprimat satisfacţia asupra conţinutului evenimentului şi a faptului că ANIAP este o asociaţie profesională puternică care promovează informatizarea administraţiei publice într-un mod dinamic şi profesional

– Majoritatea participantilor si-au exprimat dorinţa continuării seminariilor simultane şi chiar crearea de workshop-uri cu audienţă şi mai restransă pentru clarificarea problemelor tehnice diverse de la nivelul autorităţilor locale. Tematica, dezbaterile şi concluziile fiecărui seminar au promovat cele mai „fierbinţi” domenii ale administraţiei publice şi am constatat cu bucurie că există parteneri pe care ne putem baza în managementul proiectelor, semnătura electronică şi securizarea informaţiei, comunicaţii şi nu în ultimul rând GIS şi amenajarea teritoriului

– Foarte puţine prezentări ale partenerilor au reuşit să demonstreze că pot integra cadrul legal de interoperabilitate, acestea situându-se doar la nivelul companiilor cu implementări reale la nivelul administraţiei publice locale, iar din punct de vedere calitativ, mesaj şi conţinut încă asistăm la prezentări comerciale în detrimentul demonstraţiilor practice şi a prezentărilor profesionale

– Foarte interesante au fost demonstraţiile reale ale celor care au combinat diverse module ale sistemelor informatice susţinute de Integraph, ATS, Asesoft, Sobis şi de asemenea propunerea atractivă Softwin – Divizia Bitdefender de regionalizare a serverelor antivirus pentru administraţia publică locală

– Stadiul interoperabilităţii sistemelor informatice din administraţia publică este doar la nivel orizontal într-o proporţie majoritară doar în interiorul instituţiilor şi de ce cele mai multe ori doar acolo unde s-au implementat sisteme informatice integrate

– Nivelul interoperabilităţii pe verticală dar şi pe orizontală între instituţii de acelaşi tip nu există sau cel putin nici o demonstraţie de soluţii nu a demonstrat acest lucru

– Prin abordarea segmentului de project management specialiştii din administraţia publică au concluzionat că ne îndreptam spre o nouă etapă în abordarea proiectelor de e-administraţie şi a modului de implementare a acestora

– Interoperabilitatea sistemelor informatice este posibilă din punct de vedere tehnic dar atata timp cât interoperabilitatea instituţională a administraţiei publice încă prezintă deficienţe, soluţiile de e-administraţie se vor implementa în aceeaşi manieră locală „izolaţionistă” fără un suport real al back-office-ului necesar portalului e-guvernare.ro

– În condiţiile în care tot mai multe judeţe aplica metoda parteneriatului public-privat pentru implementarea sistemelelor informatice integrate putem spera că interoperabilitatea poate deveni o caracteristicăa sistemelor din administraţa publică locală.

 

În conditiile în care vorbim de schimbul de informaţii pentru crearea spaţiilor publice digitale de tipul „ONE-STOP-SHOP” pentru cetăţean, izolaţionismul sistemelor informatice în care relaţionăm coroborat cu simţul eronat de proprietate asupra datelor existente şi produse în administraţia publică – pe toate nivelele ei de organizare, de multe ori ne fac să ne întrebam daca e-administraţie este doar un concept al hârtiei şi un vis al specialiştilor.

De cele mai multe ori e-administraţie se manifestă şi trebuie să se manifeste în folosul cetăţeanului – mai simplu, mai repede, mai bine – dar ceea ce nici în mod tradiţional nu funcţionează – sisteme informatice deschise, acces la registrele naţionale, schimb de informaţie în timp real – nu se poate rezolva prin introducerea tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor.

A fi deschis în limbaj informatic înseamnă a oferi acces la informaţiile pe care sistemul în care acţionezi le produce sau prelucrează, înseamnă a renunţa la ideea perimată de proprietar absolut şi mai ales înseamnă să-ţi dezvolţi cultura de organizaţie în interesul cetăţeanului.

Nu pot exista sisteme informatice integrate şi implicit servicii integrate pentru cetăţean daca interoperabilitatea se va rezuma doar la sistemul propriu al unui departament sau în cel mai fericit caz al unei instituţii.

Am parcurs un an plin de provocări profesionale şi schimbări în managementul autorităţilor locale, iar conferinţa anuală ANIAP a aratat tuturor participanţilor stadiul în care ne aflăm în abordarea şi implementarea conceptului de e-administraţie şi a interoperabilităţii sistemelor informatice.

Partener permanent, ASOCIAŢIA NAŢIONALĂ A INFORMATICIENILOR DIN ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ – ANIAP promovează conceptul de e-administraţie şi sprijină reforma administraţiei publice folosind mijloace moderne, respectiv tehnologia informaţiei şi comunicaţiile.

Mulţumim tuturor celor care au fost alături de noi şi le urăm sănătate şi succes în proiectele de viitor.

Comentariile sunt închise.